Nauka gry na gitarze

Regulacja podstrunnika

Wróc      


Ustaw podstrunnik

Po założeniu strun i ich wstępnym nastrojeniu ustawiasz podstrunnik na takiej wysokości by struny znajdowały się jak najbliżej progów, lecz nie obijały się o nie. Ustaw menzurę. Np: Uderzasz strunę E6 i stroisz ją najlepiej z pomocą TUNER'a gitarowego. Dźwięk struny pustej (nieprzyciśniętej) powinien być taki sam jak dźwięk struny E6 przyciśniętej na dwunastym progu, lecz o oktawę wyższy. Jeżeli tak nie jest przesuwasz siodełko znajdujące się pod struną E6 obracając śrubką. Jeżeli dźwięk jest za niski przesuwasz siodełko w stronę gryfu. Jeżeli dźwięk jest za wysoki przesuwasz siodełko w stronę mostka. Tak samo postępujesz z pozostałymi strunami. Tzn. Dźwięk struny pustej i dźwięk struny na dwunastym progu powinien być taki sam, lecz o oktawę wyższy. Jeżeli tak nie jest przesuwasz siodełko w takie położenie by dźwięki były takie same. Możesz to zrobić "na ucho”, ale łatwiej będzie z tunerem, który możesz kupić za ok. 100 zł. Możesz również pobrać Tuner klikając  APTuner rozmiar 1.2 MB shareware. Często mostki są zintegrowane ze strunociągiem i dlatego mówi się mostek (podstrunnik) bez rozróżniania tych elementów. Mostki są wykonywane ze stali, brązu, mosiądzu, stopu aluminium z cynkiem.

Podstrunnik Floyd-Rose może przysparzać problemów niedoświadczonym muzykom! Przed założeniem strun do tego typu podstrunnika powinieneś odciąć kołeczki na końcu strun. Struna w tym podstrunniku z jednej strony zaczepiana jest na kołku kluczy do strojenia, z drugiej zaciskana jest imadełkami w podstrunniku. Teraz przystąpimy do wyregulowania floyd-rose i nastrojenia gitarki. Załóż struny, dostrój wszystkie. Gdy nastroisz e a d g to struny wiolinowe są rozstrojone, gdy g h e1 to pozostałe struny się rozstrajają. Dzieje się tak, dlatego że trzeba ustawić mostek tak by siła naciągu sprężyn była równa sile naciągu strun.C.D.N.
Strona w budowie


Regulacja mostka gitary basowej

Tutaj też powinieneś ustawić mostek tak by struny nie obijały się o progi a dźwięk każdej z pustych strun był taki sam jak na 12 progu (oktawa), lecz o oktawę wyższy.