![](img/podstrust_copy.jpg)
Ustaw podstrunnik
Po założeniu strun i ich wstępnym nastrojeniu ustawiasz podstrunnik na
takiej wysokości by struny znajdowały się jak najbliżej progów, lecz
nie obijały się o nie. Ustaw menzurę. Np: Uderzasz strunę E6 i stroisz
ją najlepiej z pomocą TUNER'a gitarowego. Dźwięk struny pustej
(nieprzyciśniętej) powinien być taki sam jak dźwięk struny E6
przyciśniętej na dwunastym progu, lecz o oktawę wyższy. Jeżeli tak nie
jest przesuwasz siodełko znajdujące się pod struną E6 obracając śrubką.
Jeżeli dźwięk jest za niski przesuwasz siodełko w stronę gryfu. Jeżeli
dźwięk jest za wysoki przesuwasz siodełko w stronę mostka. Tak samo
postępujesz z pozostałymi strunami. Tzn. Dźwięk struny pustej i dźwięk
struny na dwunastym progu powinien być taki sam, lecz o oktawę wyższy.
Jeżeli tak nie jest przesuwasz siodełko w takie położenie by dźwięki
były takie same. Możesz to zrobić "na ucho”, ale łatwiej będzie z
tunerem, który możesz kupić za ok. 100 zł. Możesz również pobrać Tuner
klikając APTuner
rozmiar 1.2 MB shareware.
Często mostki są zintegrowane ze strunociągiem i dlatego mówi się
mostek (podstrunnik) bez rozróżniania tych elementów. Mostki są
wykonywane ze stali, brązu, mosiądzu, stopu aluminium z cynkiem.
Podstrunnik Floyd-Rose
może przysparzać problemów niedoświadczonym muzykom! Przed założeniem
strun do tego typu podstrunnika powinieneś odciąć kołeczki na końcu
strun. Struna w tym podstrunniku z jednej strony zaczepiana jest na
kołku kluczy do strojenia, z drugiej zaciskana jest imadełkami w
podstrunniku. Teraz przystąpimy do wyregulowania floyd-rose i
nastrojenia gitarki. Załóż struny, dostrój wszystkie. Gdy nastroisz e a
d g to struny wiolinowe są rozstrojone, gdy g h e1 to pozostałe struny
się rozstrajają.
Dzieje się tak, dlatego że trzeba ustawić mostek tak by siła naciągu
sprężyn była równa sile naciągu strun.C.D.N.
Strona w budowie
Regulacja mostka gitary basowej
Tutaj też powinieneś ustawić mostek tak by struny nie obijały się o
progi a dźwięk każdej z pustych strun był taki sam jak na 12 progu
(oktawa), lecz o oktawę wyższy.